środa, 8 października 2014

SERNIK KRAKOWSKI MAGDY GESSLER

 Przepis znalazłam w książce Magdy Gessler pt. Smaczna Polska. Tradycyjny sernik kuchni małopolskiej. Zmodyfikowałam go dodając trochę więcej cukru, ponieważ był trochę za mało słodki. Poniżej podam wam obie wersje oryginalną i moją słodszą.  Jeżeli wolicie dodać mniej cukru zawsze możecie wzmocnić smak dodając słodkie owoce.




SKŁADNIKI

NA KRUCHE CIASTO
20 dag masła
30 dag mąki 
10 dag cukru pudru  *ja dodałam 20 dag
szczypta soli
2 żóltka

NA MASĘ SEROWĄ
80 dag twarogu
4 jajka
20 dag cukru pudru  *ja dodałam 30 dag
10 dag masła
0,5 szklanki śmietanki
2 łyżki budyniu waniliowego lub mąki ziemniaczanej
miąższ wyskrobany z 1 laski wanilii 
5 dag rodzynków
5 dag smażonej skórki pomarańczowej
sok z 0,5 cytryny 

DODATKOWO
masło do wysmarowania blachy 
1 żółtko do posmarowania wierzchu 


WYKONANIE

Nożem siekamy zimne masło z mąką, cukrem pudrem i solą. Dodajemy żółtka i rozcieramy ciasto. Formujemy kulę, owijamy folią i wkładamy do lodówki na minimum pół godziny.


Po wyjęciu z lodówki bierzmy 2/3 ciasta i wykładamy na spód posmarowanej masłem blaszki. Nakłuwamy i pieczemy 10 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni. Wyjmujemy i studzimy.


Teraz masa serowa. Ser przepuszczamy 3 razy przez maszynkę. Oddzielamy żółtka od białek. Żółtka ucieramy z cukrem. Do pulchnej masy dodajemy po trochu ser i masło. Na końcu dodajemy śmietanę wymieszaną z budyniem i sokiem z cytryny. Ucieramy. Gdy masa jest gładziutka ubijamy białka na pianę. Masę serową delikatnie, acz stanowczo, mieszamy z pianą, dodając najpierw 1/3 a potem resztę. Dodajemy miąższ wanilii, namoczone rodzynki i skórkę. Wylewamy na podpieczony spód.


Resztę ciasta rozwałkowujemy i kroimy w paseczki centymetrowej szerokości. Układamy z nich na masie serowej ozdobną kratę. Kratę smarujemy roztrzepanym żółtkiem.


Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Pieczemy dobrą godzinkę. NIE WYJMUJEMY!!! Wyłączamy piekarnik i czekamy, aż ostygnie. Można ewentualnie uchylić lekko drzwiczki. 


Gdy wystygnie, serwujemy go w całej jego okrasie, którą można wzmocnić wisienkami z konfitury lub kawałkami skórki pomarańczowej ułożonymi w oczkach kratki.

1 komentarz:

  1. NIE kladzie sie wisienek na serniku.A od gory powinien byc pokryty bailym lukrem i posypasny gesto rodzynkami (moga byc z rumu) i skorka pomaranczowa.

    OdpowiedzUsuń

Dodaj komentarz...